„A formázás nagyon jól erősíti a gyerek ujjízületeit a laza
vessző nagy ívű festegetéssel együtt, mikor a gyerek úgyszólván vállból fest,
az egész karját mozgatja, amint a puha ecsettel a nagy papíron az íveket húzza
– a legjobb felkészülés az iskolai írásbeli munkára. Ilyen messziről és nagy
mozgásokból kell indulnia a biztonságos, erős fogású kisebb mozdulatok felé.
Különösen jó gyakorlás ez olyan gyerekeknek, akiknek mozgásuk, fogásuk
egyébként is bizonytalan egy kicsit.
A gyerek óriási gyönyörűséggel fest, mázol, különös színeket
folyat, és órákig eljátszik vízzel és festékkel. A gyerek festménye a gyerek
érzelmeit, indulatait fejezi ki.
… a gyerek életkori sajátosságainak megfelelően művészi
típus. Nagy, eleven képekben lát – vagy szeretne látni – és megismerését
érzelmek hatják át, érzelmek és érzékletek vezérlik. „
(Vekerdy Tamás)
Csoportunk régóta foglalkozik a képző- és iparművészet
különböző ágaival. A gyermek előtt még ezernyi út áll nyitva, foglalkozásaink
segítenek a kreativitást, kíváncsiságot, nyitottságot, asszociációs képességet
mint alapértéket megőrizni, kibontakoztatni és majdani felnőttként
kamatoztatni.
A nevelésnek három fő
időszaka van amivel mi is foglalkozunk és amelyet foglalkozásaink
alkalmával szem előtt tartunk: az óvodai, általános
iskola alsó tagozatai és felső tagozatai.
Az első időszakban
a gyermek teljes egységben van az érzékelés egész területével, amely benne még
nem annyira tagolt mint a felnőtteknél. Ennek köszönhetően sajátja az utánzás,
minden ami körülveszi mélyen hat a belső világára. Az igazi kézművesség hagyományaira és a benne rejlő bölcsességre van
mindenekelőtt szükség ami a kisgyermek érzékeit táplálja.
Alsó tagozatban hattól
tizenkét éves korig a legfontosabb a tanító szerepe. A gyermekek érzelmi életét
oly módon kell fölébreszteni, hogy érzékenyek legyenek a jó és a gonosz
küzdelmére, a szépség és a rútság drámájára. A művészet minden ágára szükség
van ebben a korszakban (plasztikus művészet, festészet, szobrászat, zene,
költészet, stb.). Leginkább ez az az időszak, amikor lehetőség van egy olyan
híd megteremtésére, amelyen megtanulhat szabadon közlekedni a saját világa és a
külvilág között.
A felső tagozatban már
más szemmel látják tanáraikat, újfajta kihívással kerülnek szembe, úgy néznek
rájuk mint kutatókra, tudósokra, a szó igazi értelmében vett szakértőkre.
Ebben az időszakban nyílik meg a világ, tagoltabb érzékelés veszi kezdetét. Objektív látásmód kibontakozásának időszaka ez, kutatják a körülöttük lévő világot és benne az embereket.
Ebben az időszakban nyílik meg a világ, tagoltabb érzékelés veszi kezdetét. Objektív látásmód kibontakozásának időszaka ez, kutatják a körülöttük lévő világot és benne az embereket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése