rólunk


A CSOPORT

Képzőművészeti élménypedagógiai programokkal dolgozunk:

Csoportunk öt éve foglalkozik a művészet élménypedagógiai hatásainak hasznosításával és elemzésével, Németh Ágnes művészeti vezetésével.
Ő az, aki csoportunkat összefogja, és vezeti saját, 28 éves tapasztalati tudásával és egyénközpontú szemléletmódjával, művészeti, alkotói szemléletmódjával.
Tapasztalataink megosztására, kamatoztatására törekszünk, hogy a szemléletünk szélesebb körben, minél több emberhez eljuthasson.

Munkánk során széles spektrumban találkozunk olyan emberi közegekkel, melyek egymástól
pregnánsan különböznek, az élménypedagógia szálán mégis összekapcsolhatók.
Tapasztalataink arra mutatnak, hogy az élmény, a vizualitás nyelvén többrétegű információkat
kapcsolhatunk össze, indirekt módon. Az élmény előzménye a tárgyi, vagy technikai tudás
elsajátításának, egyenesen indítéka annak. Az élmény maga az inspiráció, a kreatív aktivitás szabadsága.
A módszer, az egyszerű munkafázisokból építkező komplex látványvilágok létrehozására törekszik. Az élmény generálja önmagunk és a világ megismerésének vágyát: ismeretanyagok,
pszichikai hatások jutnak el a résztvevőkhöz. Kilépnek a "saját" birodalmából, hogy rálássanak önmagukra.

Az itt bemutatott anyag a legkülönbözőbb helyszínek szellemiségéhez kapcsolódik:
Petőfi Irodalmi Múzeum
Művészetek Palotája
Fővárosi Növény­ és Állatkert
Millenáris Park
Műcsarnok
Mesemúzeum
Weöres Sándor centenáriumi év programjai
Pető Intézet ­ MOL Gyermekgyógyító Program

Amikor a gyerekek képzőművészeti élményprogramon vesznek részt az Óperenciásokkal. A művészet egy speciális forrása jut el hozzájuk közvetlenül.

Az élményprogramon, művészeti előképekkel, ismeretanyagokkal, és vizuális inspirációkkal dolgozunk. A gyerekek alkotnak, teremtenek ­ saját világokat izgalmas témakörökben, melyek
legtöbbször az önreflexiót segíti elő. Az egyén térképét kutatjuk, tárjuk fel a művészet indirekt eszközeivel:emberi kapcsolatteremtés, szimbiózis a világgal nyugalmi állapot nehézségeken való átsegítő képessége figyelem, fókusz
természeti és emberi életjelenségek emberi lépték
áttűnések, transzparenshatások ­ az egyén és a világ léptékében
érzékszervi és értelmi ingereink a világból
... hogy a teljesség igénye nélkül, csak párat említsek.

A gyerekek alkotásai egy témán belül nagyon szép és izgalmas spektrumot mutatnak be.
Ahány ember annyi egyéniség.


                                   
          Sinkó István megnyitó szöveg – 2015.05. K11 galéria

Óperenciások Képzőművészeti Élménypedagógiai kiállítása

Minták, mintázatok, világmodellek

„Úrrá lettem a formák fölött,
s könnyű nékem minden átváltozás”/Egyiptomi halottaskönyv/

Olyan kiállítást nyitok meg, mely egyszerre mutat példát a metamorfózis Goethe-i és Hamvasi eszméjére, s segít átlendíteni- a vizuális pedagógia mankóival-egy gyerekgenerációt a megismerés akadályain.

Németh Ágnes és csapata azon fáradoznak, hogy felmutassák az anyag misztériumát a gyermeki léleknek, rávezessék őket az alkotó munka fáradságos, de örömteli tevékenykedésére, s kreativitásukat is megőrizve irányítsák őket egy természet- szellem-művészet hármasság felé.

Amióta ismerem Németh Ágnes alkotómunkáját-melynek nem elhanyagolható része a művészet átadó szakköri tevékenység-mindig is a föld karaktert véltem benne felfedezni. A sár, homok, föld, agyag és vessző, ág, fa egységét keresi, kutatja, s most, mint látom kis csapatával az Óperencián is túlra evez, hogy 
gyerekek százait ismertesse meg a föld mágiájával. 

Hajókat, madarakat, erdőket, ág-ágbogokat látunk a kiállításon, kéregből madárrá változó, vesszőkből, ágakból emberré alakuló lényeket. A gyerekek homok képei madarakat formáznak, vagy lét-malom erdőséget építenek. 
Természetes anyagok, néha egy-egy másfajta, korszerű, ám beapplikálható elem gazdagítja a matéria repertoárt. A valóság, az égig ér, csillagképek felé szállna a repülők, a kéreg, és háncsmadarak.

Az Óperenciások mintha Rudolf Steiner eszméit is magukénak vallva kapaszkodnának a szellemmel teli természetbe. Kis túlzással lehetnének ezek a képek, tárgyak egy korszerű Waldorf iskola darabjai is.

Mintákat is látunk, előképeket itt a kiállításon, melyről a csoport alkotó-mentorai azt vallják; szükséges inspiráció ez mely az előkészítő-értelmező munka része. Ezt nem mintakövetés, hanem épp a mintától való eltérés eszközéül készítik, mutatják Németh Ágnes munkatársai, segítve ezzel a megindulást. Szemléletük a két nagy pedagógiai irány egyike, ők ennek hívei, máshol a modellképzés helyett a tematika verbális felvezetése után 
indul a kreatív tevékenységsor szelíd irányítással. Mindkét 
művészetpedagógiának helye és tere van, az Óperenciás módszer főként a Pethő intézeti sérült gyerekek finommozgásos támogatásával, a pszichés, érzelmi attitűd felerősítésével nyújt megújulást a kezelésekben, a fizikális és szellemi továbbépülésben.

A magyar művészetpedagógiában és művészetterápiában a 
gyermekközpontúság rendkívüli hangsúlyt kap, elsősorban nem a Tőlünk, hanem a Neki gondolkodásmód dominál. Ezt képviselte Karácsony Sándortól Nagy Lászlón át Vekerdi Tamásig minden elméleti szakember Szabados Árpádtól Bodóczky  Istvánig minden gyakorlati szakember. Ez az elv szépen kimutatható a kiállításon látható gyerekmunkákon, vagy az azokról- az eredetiek hiányában elkészített fotókról. Ha a gyermek magáénak tudja, fontosnak véli, kalandos élménynek éli meg az alkotó munkát már a felé irányuló, rá fókuszáló figyelem egy objektumát tartja majd a kezében. S ezt mi itt és most átélhetjük az Óperenciások tengerén evezve, a gyerekek szigetén kikötve.

Sinkó István





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése